“It’s an interesting group of people…”

This weblog's campaigning poster, using a set photo from "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull".

Alea iacta est.

Met dit allereerste bericht op de WordPress-blog Like The Cast Of A Fellini Movie, waarvoor nog een makkelijker uit te spreken koosnaampje verzonnen moet worden, heb ik, als auteur van Cinemaestro, de Caesariaanse teerling geworpen. Jawel: de eerste stap is gezet richting een professionalisering van die weblog naar WordPress.

Waarom doe ik dat? Goede vraag. Ik kan mijn antwoord niet limiteren tot één heldere verklaring, neen, ik zal u à la Paul Rosenmöller benaderen met de mededeling: “Daar wil ik graag tien dingen op zeggen.”

  1. WordPress is beter in gebruik.
    In de bijna twee jaar dat ik gebruik heb gemaakt van de diensten van web-log.nl voor Cinemaestro, ben ik langzaam maar zeker tot de conclusie gekomen dat hun interface bijzonder onhandig en gebruiksonvriendelijk is, om niet te zeggen onprofessioneel. Alleen al het feit dat WordPress automatisch tussendoor opslaat, is een verbetering van heb-ik-jou-daar.
  2. WordPress biedt meer mogelijkheden.
    Een blog in de wereld van WordPress kan veel meer kanten op dan eender welke andere weblog. Voor perfectionistische priegelaars as myself is het scala aan customization-opties een hemels rijkelijk gedekte eettafel. Vergeef mij de metafoor.
  3. WordPress is internationaler.
    En aangezien ik grote ambities heb om volgend jaar mijn studie te vervolgen in de Verenigde Staten, leek het mij geen gek idee daar alvast enigszins rekening mee te houden. Web-log.nl weet toch geen niet-Nederlander te vinden.
  4. WordPress is meer met de wereld verbonden.
    Aansluitend op het vorige punt, is WordPress ook sneller gevonden via de wereldwijde zoekmachines. Niet dat ik een massaal bezochte weblog ambieer, integendeel, maar de kerkhofstilte op Cinemaestrois af en toe wel een beetje jammer. Reacties zijn toch prettig. :)
  5. Verandering van spijs doet eten.
    Ik bleef op Cinemaestro meer en meer hangen in hysterische fanberichten over Wie is… de Mol?. Niet dat dat per se een slechte zaak is – ik weet zeker dat ik volgend jaar hetzelfde zal doen hier op WordPress – maar soms heeft een mens iets anders nodig. Wellicht dat ik wat actiever ga bloggen nu ik elders een weblog gevestigd heb.
  6. De mogelijkheden van de zijkolom.
    Niet geheel onbelangrijk is de wijze waarin de ruimte benut wordt. Zo was de zijkolom bij Web-log.nl gelimiteerd tot polls en archieven, met wellicht een knullige klok bovenin. Bij deze WordPress-blog kan ik ook de zijbalk inrichten naar eigen wensen en smaak. Zo zullen er kleine memo’tjes, een vaste blogroll en kijktips gepost worden.
  7. De header is groter.
    Geen verdere uitleg nodig, lijkt me.
  8. Een nieuwe blogtitel.
    Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben erg te spreken over de nieuwe blognaam. Hoewel ik deze blog in eerste instantie ook weer Cinemaestro wilde noemen – een woordspeling waar ik nog altijd uiterst content mee ben – werd ik ditmaal gedwongen een andere keuze te nemen; de naam bestond al bij WordPress. Dientengevolge heb ik de italiofiel in mij beteugeld en gezocht naar een naam die mijn filmische interesses in één vloeiende beweging zou vatten. Zo kwam ik op een prachtig citaat uit Woody Allens Manhattan (1979), refererend aan die andere ‘cinemaestro’, Federico Fellini:

    Isaac Davis: “It’s an interesting group of people, your friends are.”
    Mary Wilke: “I know.”
    Isaac Davis: “Like the cast of a Fellini movie.

  9. In WordPress werkt het toetsenbord.
    En onderschat die reden vooral niet. Het feit dat ik gewoon CTRL+B, CTRL+I en CTRL+U kan gebruiken om mijn teksten respectievelijk vet te drukken, te cursiveren of te onderstrepen, is een verademing. Bij Web-log.nl ging Firefox dan ontzettend gefrustreerd doen, en hier doet de tekst gewoon direct wat ik wil. Ha.
  10. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
    Met Like The Cast Of A Fellini Movie wil ik een iets andere richting inslaan. Niet meer zomaar de loze berichten en fragmentarische streams of consciousness zoals gevonden op Cinemaestro, maar artikelen met wat meer cachet. Wetenschappelijke analyses, diepgravende kritieken, gepassioneerde pamfletten, interessante achtergrondinformatie, kennismakingen met het onbekende. A Fellini Movie zal iets nieuws, iets anders te bieden hebben. Met natuurlijk de nadruk op mijn favoriete grootmeesters: Federico Fellini, Woody Allen, Michelangelo Antonioni, Alfred Hitchcock en Stanley Kubrick.

Nu moet me wel van het hart dat ik niet wil bijten in de hand die me heeft gevoed. Ik ben Web-log.nl een groot deel van mijn creatieve, online ontplooiing sinds 2007 dankbaar. Met veel plezier, liefde en passie heb ik mijn pen losgelaten op de blogpagina’s van Cinemaestro.

Met genoegen wil ik u, waarde lezer, dan ook doorverwijzen naar Cinemaestro, om een duikje te nemen in de archieven van de afgelopen twee jaar. 103 berichten die met veel aandacht en bevlogenheid op het wereldwijde web geplaatst zijn.

En dan heet ik u nu, officieel, welkom bij

Like The Cast Of A Fellini Movie.

1 Comment

Filed under General, Nederlands

One response to ““It’s an interesting group of people…”

  1. Waarde W-lange ei-nalda,

    Kwam via facebook op je blog terecht. Leuk om te zien dat je je schrijftalent en je bevlogenheid voor bewegende beelden combineert. Moet zeggen dat ik in de dagelijkse OV-krantjes een stuk beroerdere columns/blogs lees. Een idee? ;)

    Groetjes,

    Michiel v A

Leave a Reply

