Lieve Froukje: Waarom “De Zomer Draait Door” meer verpest dan het liefheeft

Lieve Froukje,

wat is er toch allemaal aan de hand daar in Studio Plantage? Na de prijzenregens is men aldaar zo vol van De Wereld Draait Door, dat eenieder vreesde voor de gapende leegte die Matthijs van Nieuwkerk achter zou laten door op vakantie te gaan. Er moest iets komen, iedere werkdag, op Nederland 3, om half zeven ‘s avonds. Anders zouden mensen maar terugvallen op de camping-en-een-flesje-Amstel-hysterie van SBS 6. Maar Matthijs wilde zelf zijn (verdiende) rust pakken.

Daarom hebben ze jou gebeld. Jij was immers net verstoten door het financieel naar adem happende LLiNK, omdat je hen iets te veel geld kostte. Een belachelijke keuze, want wat zat jij daar goed op je plek. Je altijd stralende ogen werden keer op keer geconfronteerd met ‘s werelds meest fascinerende landschappen, taferelen en mensen, daar bij 3 op Reis. Je kon dat zo goed, Froukje! Door jouw nietaflatende blijdschap, wonderment en optimisme wist jij me ertoe aan te sporen om de meest ondefinieerbare gaten van onze aardkloot met een bezoekje te vereren (iets wat ik je overigens nog tegoed houd, want ik heb nog geen tijd gezien om af te reizen naar Cape Cod of Paldiski).

Niet veel later zat je daar dan, in een aangepast decor, maar desalniettemin op de pluchen zetel van Van Nieuwkerk. Pas laat werd je verteld dat je daadwerkelijk de nieuwe Matthijs moest gaan zijn, zo vertel je in de VARA Gids:

In eerste instantie moest het een ander programma worden. Pas vrij laat werd duidelijk dat het een afgeleide van De Wereld Draait Door zou worden, maar dan luchtiger, met meer gasten en onderwerpen. Toen ik dat hoorde dacht ik wel even: ojee, nu ga ik echt op de plek ván zitten. Maar vlak daarna dacht ik: fuck it. Ik stap in een machine die heel goed draait. En ik bén Matthijs niet. Dat was ook niet de opdracht, om hem te zijn. En omdat we met z’n tweeën zijn is het sowieso al heel anders. Door de dynamiek. We maken niet hetzelfde programma, maar met dezelfde ingrediënten.

Hoe leuk ik je culinaire metafoor aan het eind ook vind, toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jouw fuck it niet zo stellig is als hij lijkt. Je gebruikt woorden die niet al te sterk je onzekerheid verdoezelen: het diplomatieke ‘afgeleide’ in plaats van ‘aftreksel’, ‘het is sowieso al heel anders’ als haast wanhopige kreet, het dubbelzinnige – en zeer gemakkelijk in te koppen – ‘ik bén Matthijs niet’, en vooral het niet bijster positieve ‘[i]k stap in een machine die heel goed draait’. Zeg je daarmee eigenlijk niet dat je een goed werkende mechaniek ontregelt door jouw interventie?

Toch wil ik je dit niet aanrekenen, Froukje. Je bent op een schandalige wijze voor het blok gezet door die ‘machine’ van DWDD en DZDD. Natuurlijk moet zo’n show een uitdaging voor je zijn, maar er is je op geen enkele wijze het hand boven het hoofd gehouden. Je bent getalenteerd, maar je kunt niet alles, en bepaalde dingen kun ook jij niet alleen. Je bent daarbij opgezadeld met tafelheren die, in alle respect, zich niet anders profileren dan metroseksuele ijdeltuiten, en jou geenszins de broodnodige steun in de rug verlenen. En tja, dan komt er een moment dat men in Nederland ineens naar jou uit gaat halen, publiekelijk. Enter Paul de Leeuw en Martin Šimek.

Froukje, ik begrijp dat je niet langer naar de kritiek op je programma luistert. Het is ook jouw schuld niet. De voltallig crew van De Zomer Draait Door maakt zich schuldig aan nalatigheid; de productie-intensiteit ligt lager omdat dit ‘toch maar een light-versie van DWDD is’. Daarom is alles oppervlakkig, wordt er niet meer gelachen om de fragmenten in ‘De TV Draait Door’, raken kijkers geërgerd (op piekdagen kijken nog maar 400.000 mensen naar het programma, ten opzichte van de gebruikelijke miljoen voor Matthijs). Er wordt, simpel gezegd, met de pet naar gegooid.

Ik gun het je, Froukje, om nieuwe dingen te proberen. Duik inderdaad in het diepe, maak fouten, er zijn tegenwoordig al zo weinig mensen die fouten dúrven maken! Maar er moet van binnenuit iemand zijn die jou je fouten helpt herstellen. Ik vind het ronduit schandalig dat je nu zo publiekelijk vernederd moet worden, terwijl jij je best doet en nooit op je zwaktes wordt gewezen. Het grote probleem is dat Šimek en De Leeuw gelijk hebben: zoals het nu gaat, lijkt jouw talent totaal niet bij talkshows te liggen. Misschien kan je het wel, maar je hebt nu niet de juiste vorm gevonden om daarvan blijk te geven. Overigens liggen autocue’s jou ook nog niet al te best.

Dus, lieve, stralende Froukje, ik hoop dat je mijn woorden ter harte neemt. Ik probeer iets verder te kijken dan de kritieken van de laatste tijd, en ben vooral teleurgesteld door het programma. Of is het altijd al de intentie van de makers geweest om de kijkers terug te doen verlangen naar Matthijs? Ben jij niets meer dan een afleidingsmanoeuvre, een zondebok, een bliksemafleider? Ik zou daar maar eens goed over nadenken.

Ik wens je veel succes en sterkte tot 3 juli a.s., Froukje, en ik hoop je daarna weer te zien in een programma waarin je talenten (die je wel degelijk bezit) opnieuw tot volle bloei kunnen komen.

Een hele fijne zomervakantie, en we houden contact,

Jordi,
een bezorgde kijker

1 Comment

Filed under (Other) Art and Media, Articles, Background, Critique, Nederlands, Tidings

One response to “Lieve Froukje: Waarom “De Zomer Draait Door” meer verpest dan het liefheeft

  1. Die Waldemar kan er ook wat van, met zijn gestotter. Gisteren met Rutger Hauer zat hij, zoals Erwin het stelde, met zijn tong ongeveer in de endeldarm van eerdergenoemde. En toen Lang Lang aanschoof vielen ze elkaar telkens in de rede. Aiaiai…

Leave a Reply

