New York Stories (1): Leaving Soon

Een reisverslag.

Hoewel ik met veel plezier de waarbenjij-punt-nu’s van bevriende globetrotters heb gevolgd, zag ik mezelf niet zo snel zoiets beginnen. Natuurlijk had dat er vooral mee te maken dat mijn afgelopen reizen meestal a) niet lang genoeg, b) niet ver genoeg, c) niet Australisch genoeg, en d) niet dramatisch genoeg waren. Daarbij pen ik graag dingen neer, maar niet per se persoonlijke verhalen. Toch heb ik nu de uitgelezen gelegenheid gevonden om me toch maar te wagen aan een serie verhalen op reis.

Op 12 augustus a.s. pak ik het vliegtuig om via de Ierse hoofdstad Dublin door te vliegen naar New York City, de meest briljante stad van de wereld. Daar zal ik voor een periode van drie jaar gaan studeren aan Columbia University School of the Arts voor een masteropleiding filmregie (ook wel het Graduate Film Program in Directing/Screenwriting genoemd).

En ja: drie jaar is inderdaad een flinke tijd – zeker voor een broekie dat nog altijd braaf in Haarlem-Noord bij zijn toppers van ouders en zijn boomlange broertje woont. Ik kijk dan ook gigantisch uit naar de reuzensprong over de Grote Plas; naar de wereld waar het op filmgebied écht allemaal gebeurt; naar de opleiding waarvan ik, na een uiterst strenge selectie, eindelijk het verlossende telefoontje mocht ontvangen (in het asgrauwe stadje Kinlochleven in het briljante Schotland, waar ik rondhoste met die goede ouwe Daan).

Even alle belangrijke informatie op een rijtje:

1. Startpunt

AMS – DUB – JFK met Aer Lingus
Vertrek op Schiphol Amsterdam om 15.10 met de EI 607 naar Dublin
Aankomst in Dublin om 15.45 (jawel, tijdsverschil)
Vertrek van Dublin om 17.00 met de EI 109 naar New York John F. Kennedy Airport (I love those names)
Aankomst in NYC om 19.40 lokale tijd.

2. Waarheen dan?

Hoewel ik mijn eerste nachtje nog ergens in een hostelletje door zal brengen, mag ik op vrijdag 13 augustus (om even te benadrukken hoe ontzettend niet-bijgelovig ik ben) mijn sleutels ophalen. Vanaf dat moment ben ik te vinden op:

362 Riverside Drive
App. 3A2
New York, NY 10025
United States

Zie ook Google Maps:

Grotere kaart weergeven

Of de StreetView hieronder:

Net achter die boom is mijn flatje, App. 3A2 :) Ik zal 16 vierkante meter tot mijn beschikking hebben, plus gedeelde woonlounge, sanitair en keuken. De flat is al furnished en ik hoef er alleen nog maar hippe extra dingen neer te zetten (die ik volgens Caitlins moeder - thanks love! - moet halen uit de malls in New Jersey :D).

Dan nog de Frequently Asked Questions:

1. Is dat niet duur? Ja.

2. Is dat niet een lange tijd? Waarschijnlijk niet lang genoeg.

3. Zul je geen heimwee krijgen? Wie weet.

4. Heb je alles geregeld? Jep.

5. Ben je nu een echte Amerikaan? Neen! Alsjeblieft zeg.

6. Wanneer komt de film uit waar je nu aan werkt? In het najaar. Absoluut. :)

7. Word je beroemd? Als ik maar een filmmaker word.

Daar ga ik het nu bij laten. Ik zal jullie tijdens mijn verblijf (en ook nog in de aanloop naar mijn vertrek) via deze weblog op de hoogte houden van mijn avonturen in die Bijzonder Grote Appel. Mail me gerust (jordiwijnalda@gmail.com), reageer op deze blogposts, en als je helemaal automatisch op de hoogte wilt blijven, is het slim om je rechtsonder op deze site even aan te melden voor de “nieuwsbrief”. God, wat hip en 2.0 allemaal weer. Maar het heeft allemaal een doel.

Ik blijf heel graag met jullie in contact!

En mocht je in de buurt zijn van New York City, laat het me dan even weten: een Starbuckskoffietje moet er wel af kunnen, toch? ;)

See you in the city that never sleeps,

Jordi

10 Comments

Filed under Nederlands, New York, Personal

10 responses to “New York Stories (1): Leaving Soon

  1. Mike Fleuren

    Damn, geen gek stekkie denk ik. Heb je ook uitzicht over het water? Zoals ze in Amerika zouden zeggen: viel Spaß!

  2. Maartje

    Nieuwbrief AAN.

    Jor, zet ‘m op kanjer! Altijd al willen zeggen:p Ik ga je enorm missen, maar dat doe ik bij tijd en wijle toch al vanuit Eenzaam Utrecht;) Koffie gaan we zeker doen ergens in de komende 3 jaar!

    Liefs, x

  3. Helga

    Jor, wat een cool appartement en wat een enurme uitdagingen allemaal! Ik word er zelfs zo enthousiast van dat ik nu serieus begin te twijfelen aan het tv vakmanschap. Ik bedoel….tv klinkt ineens zo gewoontjes als ik dit hierboven lees. Dit is natuurlijk wel ‘the real thing’!

    Precies een jaar na dato van je eerste stapjes in het grote New York ga je er nu al wonen! Hoe snel kunnen dingen gaan als je iets echt wilt! Diep respect!

    Nou, hups, het vliegtuig in en je komt niet terug voordat je een diploma en een film op zak hebt. (of misschien wel meerdere!!!) Ik ga je volgen en misschien kom ik nog wel een keer die kant op, dan drinken we een bakkie. En een broodje falafel met lekker veel smurry en die eten we dan weer in de plantenbak op.

    Have fun!!!! Helga

  4. Nicole

    Ik verheug me op al je verhalen lieve Jor! Zet ‘m op, maak er een onvergetelijke pracht-tijd van!
    Liefs & Kussen!

  5. Hotskie

    Sooooooo jealous!!!! Wat ongelofelijk gaaf. Ik kom je opzoeken hoor! Gaan we samen een kopje heerlijke DE koffie drinken! Enjoy your last days in NL. Big hug

  6. Alle informatie overzichtelijk op een rij zoals ik van je gewend ben ;) Zet hem op daar! Ik heb je adres op een post-it geschreven! xxx

  7. Sander

    Wow, gaaf dat je weer een stap verder bent met het waarmaken van je droom Jordi! Heel veel succes en plezier gewenst en hopelijk zien we dan snel een meesterwerk op het witte doek!

  8. Jaloers, jaloers! Dit gaan ongetwijfeld bijzondere jaren worden! Heel veel plezier, en dat je de UvA maar snel vergeten bent :-).

    Je hebt er weer een nieuwsbriefvolger bij, dus laat maar komen die updates!

  9. Britt en Daniella. Galjé kappers

    heej jordi, wat een gezellig geschreven verhaal weer! je moeder was hier net nog even om haar haar te laten doen, en gehoord hoe het allemaal gegaan is bij het afscheid op schiphol.

    have fun en geniet!!

    groetjess

  10. Britt en Daniella. Galjé kappers

    heejj jordi, 2e poging voor ons om er wat op te zetten :)
    Echt super gaaf dat je dit gaat doen! je moeder was hier nog vd week na je vertrek en natuurlijk hebben we gehoord over het afscheid op schiphol.

    Heel erg veel succes, en lekker genieten!!

    groetjess

Leave a Reply

