“Fietsende toeristen zijn verschrikkelijk”

Een straatinterview. Ik ben er altijd wel een voorstander van. Afgelopen maandag werd ik door journaliste Mariska van der Steege op straat aangesproken over mijn grootste frustratie (al kon zij dat niet weten): fietsende toeristen. Hieronder het geslaagde (al zeg ik het zelf) eindresultaat van ons gesprek.

“Fietsende toeristen zijn verschrikkelijk”

Mariska van der Steege


Naam: Jordi Wijnalda

Leeftijd: 19 jaar

Woonplaats: Haarlem

Fiets: Meerdere, hij kan niet zonder fiets in een stad wonen

Wat vinden Amsterdammers eigenlijk van fietsende toeristen? Wachtend op zijn moeder voor de V&D ventileert student Jordi Wijnalda zijn uitgesproken mening.

Hij heeft een oplossing om het probleem van te langzaam en onoplettende toeristen op de fiets op te lossen. “Toeristen mogen op één plek fietsen: het Olympisch stadion. Daar zetten we dan grote borden neer met foto’s van Amsterdam waarlangs ze dan eindeloos rondjes kunnen fietsen.”

“Fietsende toeristen vind ik echt verschrikkelijk! Ik heb jaren in Amsterdam gestudeerd en ze waren een van mijn grootste ergernissen. Het lijkt of toeristen volstrekt niet nadenken tijdens het fietsen en maar wat doen.” Al winkelend op het Rokin is hij zojuist bijna aangereden door drie toeristen die hem op de fiets afsneden en vervolgens stopten. Zijn belangrijkste ergernis is dan ook dat toeristen overal en nergens stil gaan staan: midden op het fietspad, op een weg waar auto’s rijden of op de stoep. Ze kijken dan niet op of om.

Een voorval dat hij meemaakte met fietsende toeristen was op de kruising van de Kalverstraat met de Dam. Op het fietspad daar kwamen zowel meerdere wandelende als fietsende toeristen tot stilstand. Ze gingen niet voor- of achteruit en er ontstond een soort vastgelopen massa die elkaar aankeek en niet goed wist wat te doen. Jordi dacht eerst dat er iets aan de hand was. Dat bleek niet het geval en uiteindelijk is hij om de massa heen gefietst. “Natuurlijk zullen er toeristen zijn die wel kunnen fietsen, maar ik zie teveel knulligheid. Al is het op sommige punten in de stad ook erg moeilijk de verkeersituatie te overzien.” Verder ligt het tempo van toeristen op de fiets altijd te laag. Volgens Jordi lijken Nederlandse fietsers ook wel enigszins suïcidaal door het tempo waarmee ze fietsen, maar toeristen komen vrijwel niet vooruit. Ook snapt hij domweg niet waarom toeristen willen fietsen. “Ze komen vaak uit in de lelijkste gedeelten van Amsterdam.”

Hij rondde onlangs een bachelor Media en Cultuur af. Aan het einde van de zomer vertrekt hij naar New York om een master tot filmregisseur te volgen. Ook daar gaat hij zeker fietsen. “Ik kan niet wonen in een stad zonder te fietsen. Het is wel eng, maar ik koop een helm en ga het gewoon doen. Rond Manhattan hebben ze een netwerk van fietspaden aangelegd, dus dat moet goed komen.”


(c) Mariska van der Steege, 2010. In opdracht van CREA.

2 Comments

Filed under (Other) Art and Media, Articles, Nederlands, Personal

2 responses to ““Fietsende toeristen zijn verschrikkelijk”

  1. Dag Jordi, kijk dat is nog eens grappig deze tekst hier zo terug te vinden, leuk! Nu ik weer teruglees blijft ie inderdaad best geslaagd. ;-)

    • Dat dacht ik dus ook, Mariska! :) Ik vond inderdaad dat we dit niet zomaar in de vergetelheid konden laten geraken. Inmiddels fiets ik dagelijks in New York, en ik kan je zeggen: de toeristen zijn hier het probleem niet. De taxi’s daarentegen…

Leave a Reply

